Entrevista a l’equip d’Educació Infantil del Col·legi Sagrado Corazón – Moncayo a Saragossa

Ja fa alguns anys que al Col·legi Sagrado Corazón – Moncayo de Saragossa treballen amb Santillana Projectes i en aquest article han volgut compartir amb nosaltres la seva experiència.

Com treballeu la fase inicial dels projectes?
Abans, en començar el projecte, dividíem l’alumnat per grups perquè busquessin informació i després l’exposessin a classe, però ens trobàvem que alguns alumnes portaven més informació que uns altres o que buscaven informació massa genèrica i no precisaven el tema.

Llavors, què vau pensar per solucionar-ho? 
Aquesta vegada, amb el projecte L’astronauta, vam començar presentant un missatge arribat de l’espai. Llavors un enviat de cada classe va treure d’un sobre el nom d’algun company o companya i una targeta, i ells serien els encarregats o encarregades de buscar la informació sobre el tema que apareixia a la targeta setmanal. Per exemple, la setmana que va tocar el tema dels planetes van haver de buscar informació sobre estels, constel·lacions…; la setmana que vam treballar l’astronauta van aportar informació sobre el vestit, la seva professió, etc. Posteriorment, els nens i nenes que havien estat triats cada setmana eren els encarregats d’exposar la informació.

D’aquesta manera completem la informació que treballem cada setmana amb les fitxes del projecte i l’alumnat té un paper més participatiu. A més, hem comprovat que aquest canvi els ha encantat i la motivació ha millorat.

Per organitzar la informació que calia buscar, vam fer blocs de contingut seguint la seqüència de treball proposada a Santillana Projectes. Amb el projecte L’astronauta, que apassiona les nenes i els nens dels nostres grups, ampliem una mica més els continguts, afegint-ne alguns de relacionats amb l’Univers. A més, en fer aquesta ampliació, han tingut més temps per fer-lo.
          

Com ha estat l’experiència amb les famílies?
L’any passat no vam precisar la informació que calia aportar i, com a conseqüència, les famílies ens portaven molta informació o no era la que necessitàvem per al projecte. Va ser un error no explicar a les famílies que havien de ser les nenes i els nens els que havien de buscar-la.
Com heu resolt aquest any la comunicació amb les famílies?
En la reunió de pares els expliquem com es treballarà i després els enviem un missatge a través del nostre sistema de comunicació en què detallem el projecte que hem iniciat i com l’hem fet. Per exemple, amb L’astronauta els transmetem que havíem rebut un missatge de l’espai. També els parlem dels grups de treball i de la setmana en la qual els seus fills o filles havien de fer la cerca d’informació; finalment, els expliquem quins continguts treballarem i investigarem.

El projecte L’astronauta és l’únic en el qual heu fet ampliacions?
Tots els projectes els hem intentat combinar amb una sortida fora del col·legi. Per exemple, amb el projecte El castell han anat a veure l’Aljafería de Saragossa, mentre que amb el projecte L’astronauta anirem a la biblioteca, on ens organitzen una activitat amb contes amb el tema que nosaltres els demanem. En canvi, amb el projecte La prehistòria anem al museu, però també venen al centre a fer un taller d’argila.
A més del projecte L’astronauta, quins altres projectes heu treballat al centre?
Aquest any, hem fet a 5 anys L’astronauta i La prehistòria; a 4 anys, L’aigua i Els castells, i a 3 anys, L’orquestra i El circ.
Per seleccionar els projectes de cada nivell, mirem el currículum de la nostra comunitat per comprovar quins són els objectius d’aprenentatge, tal com ens vau recomanar en la formació de projectes que ens vau impartir. Al final de cada projecte, busquem sempre la manera de relacionar aquests continguts que hem après amb el nostre entorn més pròxim. Així, per exemple, amb el projecte L’astronauta, que és una professió més, hem pensat a convidar les famílies perquè ens expliquin com és la seva feina.
A més, complementem els projectes treballant en anglès el vocabulari, alguna cançó, etc.

El que hem après amb aquesta experiència és que cal tenir-ho tot molt ben preparat, perquè quan es comença el projecte el temps passa volant i no hi ha temps per planificar activitats fora del col·legi o per demanar informació específica a les famílies.

Agraïm a l’equip d’Infantil del Col·legi Sagrado Corazón – Moncayo de Saragossa haver compartit amb nosaltres la seva experiència i aprenentatge.
Recordeu que vosaltres també podeu explicar-nos la vostra experiència, només heu de contactar amb nosaltres i ens encarregarem d’organitzar-ho.

El col·legi Sant Jaume-Les Heures (Lleida) ens explica com aplica els projectes de Santillana a tots els nivells d’Infantil sota una mateixa temàtica

El col·legi Sant Jaume-Les Heures de Lleida ha compartit amb nosaltres la seva experiència amb Santillana Projectes. A continuació, us presentem la seva vivència, de la qual segur que podreu extreure idees, propostes i, fins i tot, inspiració per decidir quins projectes treballar i com organitzar-los.
«A la nostra escola ja fa molts anys que treballem amb Santillana Projectes, però per a aquest curs hem decidit provar amb una nova organització, agrupant els projectes dels tres nivells d’Infantil sota la mateixa temàtica.
Durant el curs passat vam treballar el projecte «La volta al món» en els 3 nivells d’Infantil de manera simultània. Ens va agradar molt la idea de tenir un eix temàtic comú, encara que, per descomptat, cada nivell requereix una adaptació diferent.»

La proposta triada pel col·legi Sant Jaume-Les Heures és la de projectes de cicle, tal com també ens va explicar en el seu moment el CEIP Padre Manjón (per tenir més informació, podeu consultar l’article Realitzar projectes de cicle. El CEIP Padre Manjón ens explica com

Per què heu escollit projectes de cicle?

«Ens agrada poder triar projectes de temàtica similar perquè hi ha més coherència en tot el cicle d’Educació infantil. Ens resulta molt enriquidor veure com treballen els diferents nivells i fer activitats en grup, festivals, etc., perquè la motivació creix en trobar-nos tots els nivells junts.
A partir d’una experiència com aquesta, és a dir, dels projectes de cicle, comprovem que s’aconsegueix un impacte més gran en l’aprenentatge de l’alumnat. Aquesta organització facilita realitzar activitats més ambicioses (per exemple, amb recerques més complexes, activitats que requereixin més espai o materials, etc.) i treballar de manera cooperativa entre diferents nivells.»

Quins projectes heu compartit en els diferents nivells?

«Durant el curs, treballem dos projectes en cada nivell, relacionats amb les festes locals o tradicions, com el Nadal o el Carnestoltes. Després, anem canviant els projectes cada curs, perquè els nens i les nenes no els repeteixin.

De moment, el curs passat vam treballar tots els nivells amb el projecte «La volta al món». En aquest curs ja hem treballat, a partir de la temàtica dels animals, amb els projectes «El caragol», «El dofí» i «El goril·la». Per al que queda de curs, tenim previst treballar la temàtica de la història. Per això ens hem proposat que en cada nivell es treballi un projecte: «Els egipcis», «Els castells» per treballar l’època medieval, i «Els romans».
El curs passat, durant el qual tots els nivells van treballar «La volta al món», vam poder fer activitats conjuntes. En canvi, aquest curs, com que hem treballat cada nivell amb un animal diferent, la dinàmica ha consistit a explicar als altres nivells el que hem après, és a dir, hem fet un intercanvi d’informació.

Amb els projectes que treballarem per acostar el nostre alumnat a la història, volem fer el mateix i, fins i tot, aprofitar perquè cada nivell tingui una visió més àmplia de la història, fent una línia del temps en la qual cada nivell pugui aportar el que ha après.»

Al col·legi Sant Jaume-Les Heures, han dissenyat la seva pròpia versió dels projectes de cicle de Santillana creant altres opcions de treball coordinat en tot el segon cicle d’Infantil.

Hi ha moltes altres combinacions possibles que podeu fer amb Santillana Projectes per treballar-los des de la perspectiva del cicle, com, per exemple:

Felicitem l’equip d’Infantil del col·legi Sant Jaume-Les Heures de Lleida pel treball realitzat i per implicar-se cada dia en un aprenentatge de qualitat del seu alumnat. També el agraïm que hagin col·laborat en el nostre blog i que hagin compartit la seva experiència amb tots nosaltres.

Fer front a la coeducació i la perspectiva de gènere amb Santillana Projectes

El dia 8 de març se celebra el Dia Internacional de les Dones. Amb aquest motiu, us proposem abordar la coeducació a les nostres aules amb Santillana Projectes. No volem dir amb això que la coeducació hagi de ser reduïda a un sol dia sinó que, al contrari, ha d’estar present al llarg del curs escolar com un valor transversal.

PROPOSTA D’ACTIVITAT PER ALS PROJECTES RELACIONATS AMB OFICIS

Treballar amb projectes que tractin sobre professions és una oportunitat excel·lent per abordar la coeducació i els estereotips.

Començarem per presentar a l’alumnat fotografies, vídeos… en els quals la professió que estiguem treballant en el projecte estigui realitzada per persones del sexe diferent del que apareix en les seves fitxes.

 

Pararem atenció en el fet que tots duen a terme les seves tasques de forma eficaç, tant si són homes com si són dones. Preguntarem si coneixen algun home o alguna dona que exerceixi una professió o un ofici «no habitual» per al seu gènere, i conclourem que l’important és que la persona, independentment que sigui home o dona, estigui capacitada per exercir el seu ofici.

PROPOSTA D’ACTIVITAT PER AL PROJECTE DE CICLE «EL CASTELL»
Si ens trobem treballant amb el projecte «El castell», podem aprofitar per analitzar algun conte o alguna llegenda de prínceps i princeses.

  • Reinventem els contes de princeses: estem acostumats al fet que, en els contes, les princeses sempre apareixen indefenses i passives enfront d’un príncep fort i heroic que les rescata, però… podria la princesa rescatar el príncep?Després d’aquesta primera pregunta, podem facilitar un espai com l’assemblea perquè els nens i les nenes es relaxin i escoltin un conte, en aquest cas, de prínceps que són rescatats per princeses. Per fer això, utilitzarem un conte clàssic en el qual canviarem el paper dels protagonistes. Una vegada acabat el conte, podem simular, per parelles, com la princesa ha lluitat amb valentia contra monstres i dracs per rescatar el príncep.
  • Dibuixem com ens imaginem la princesa forta i heroica: pensem en com seria la indumentària de la princesa heroica del conte que han escoltat i així trenquem també amb l’estereotip que les princeses només porten vestits luxosos. Podem trobar en la literatura i en el cinema infantil diversos exemples de princeses que són heroïnes, fet que també podem aprofitar per analitzar-ne exemples i valorar-ne les gestes.

PROPOSTA DE REFLEXIÓ PER USAR EN EL JOC SIMBÒLIC
El joc simbòlic també és una bona oportunitat per analitzar aquest tema. A partir de casos concrets podem plantejar al nostre alumnat reflexions com ara les següents:

  • Dones i homes poden fer les mateixes tasques? Per què?
  • Les nenes poden jugar al futbol i fer experiments i els nens poden jugar amb nines i fer menjars?

En definitiva, no hem de cenyir la coeducació a un únic dia, sinó que, com comentem al principi, s’ha de treballar a l’aula de manera transversal i contínua.

A les nostres aules es produeixen multitud de situacions i comportaments als quals hem d’estar molt atents. Per exemple, en les festes en les quals es disfressen, hem de deixar que les nenes i els nens triïn la disfressa amb llibertat, segons les seves preferències i amb independència del sexe. Ni l’heroi ha de ser sempre un nen ni la nena ha de ser sempre una princesa.

A les vostres aules, com tracteu normalment aquesta qüestió?

ÚS RESPONSABLE DE LES NOVES TECNOLOGIES A INFANTIL

Des que van aparèixer les noves tecnologies, s’han tornat part de la nostra vida, per això volem reflexionar sobre com fer un ús responsable de les TIC amb Santillana Projectes.

A l’etapa d’Infantil, la part digital ha d’estar molt dirigida i estudiada, ja que el nostre alumnat està sotmès a molta estimulació fora del centre. La nostra tasca és molt important en aquesta etapa per proporcionar pautes i hàbits d’ús de les TIC, i ensenyar als més petits a gestionar les sensacions, les emocions, etc., que els genera.

Quan utilitzis les TIC a l’aula, tingues en compte…

  • El contingut d’aprenentatge 

Es tracta d’aprofitar les TIC per accedir a contingut que no podria obtenir-se d’una altra manera, per exemple, fer una visita virtual a un museu nacional o estranger per complementar el projecte «Els dinosaures». Ara bé, si a prop de la nostra població hi ha algun museu de ciència natural o alguna zona de fòssils o de restes prehistòriques, no desaprofitem l’oportunitat!
Així mateix, és imprescindible controlar els continguts als quals accedeixen i evitar que l’ús de les TIC arribi a ser nociu, per no trobar-te amb sorpreses, anticipa els termes que caldrà cercar.

Fer-ho així ajudarà l’alumnat a aprendre quin tipus de contingut és òptim consultar amb les TIC.

  • El temps d’ús dins de l’aula

Les nenes i els nens d’aquestes edats solen mantenir l’atenció poc temps, per això no podem dedicar tota la sessió d’una hora a treballar un mateix contingut, perquè correm el risc que perdin la concentració.
En termes generals, qualsevol activitat no hauria d’excedir els 5-6 minuts. En el cas digital, fer una activitat de 5 minuts a vegades és impracticable, per això podrem estendre’ns una mica més, però sense sobrepassar els 20 minuts de realització.

  • La finalitat

L’ús de les TIC sempre potenciarà l’aprenentatge quan tinguin un fil conductor basat en el tema o projecte que estem treballant, per això és convenient que busquem recursos digitals que es vinculin amb el projecte que estem investigant.

  • La planificació

Si dediquem temps a planificar l’ús de les TIC, veurem que és més fàcil posar en pràctica de manera coherent els tres aspectes comentats anteriorment. Es tracta de buscar sentit a les TIC dins de la nostra programació d’aula, per assegurar que les usem de manera mesurada i controlada i, per tant, podem mostrar als infants com s’utilitzen amb responsabilitat.

Com utilitzar les TIC amb Santillana Projectes?

Un factor clau per controlar els quatre aspectes que hem comentat per fer un ús responsable de les TIC i transmetre’l a l’alumnat és utilitzar-les amb una metodologia activa, combinant la part manipulativa i experiencial amb la part digital.

A Santillana Projectes s’utilitza aquesta combinació de manera general per realitzar les tres fases dels projectes, i es reserven les activitats amb TIC per als moments de:

  • Presentació d’imatges, vídeos o arxius multimèdia.
    Les imatges, els vídeos i els arxius multimèdia ens ajudaran a mostrar un concepte o una idea que d’una altra manera resulta molt complicat (per exemple, com es mouen els dinosaures), i també a contextualitzar el punt de partida del projecte (per exemple, mostrant un curt o unes imatges del circ que es va instal·lar en el nostre municipi l’estiu passat). Quan l’alumnat reconegui a la pantalla alguna cosa que ha vist a prop (al poble, la ciutat o el barri), automàticament el seu cervell començarà a connectar els nous aprenentatges amb aquesta idea, i farà que siguin més duradors i significatius.
  • Cerca d’informació.
    Una de les activitats que agrada més als alumnes d’Infantil és buscar a Internet imatges i vídeos sobre algun tema concret, per la qual cosa una proposta d’activitat senzilla seria picar per torns, a l’ordinador, alguna paraula clau del projecte que estiguem treballant, per exemple, en el projecte «El circ» podem fer que busquin paraules clau que haguem treballat a classe, per trobar a Internet imatges diferents de les que hem vist a l’aula.

I vosaltres, quant temps dediqueu al treball amb eines digitals, a les vostres aules?

 

PROJECTES A EDUCACIÓ INFANTIL: CAMINANT CAP A LA COOPERACIÓ

En l’aprenentatge basat en projectes (ABP), l’objectiu pedagògic del docent és aconseguir augmentar la motivació de l’alumnat mitjançant l’aplicació de diferents estratègies participatives, cooperatives i amb un enfocament globalitzador.

Santillana Projectes pretén promoure i augmentar l’interès dels nens i les nenes per aprendre més i millor: cooperant des d’un enfocament globalitzador.

Com ja sabeu, l’alumnat d’Infantil es troba en una etapa de desenvolupament egocentrista. Per aquest motiu, és necessari orientar-los i guiar-los cap a la cooperació. Però, com els podem ajudar? En aquest article us expliquem algunes estratègies per iniciar els més petits en la cooperació.

La tendència de l’alumnat és la de treballar de manera individual, però podem aprofitar molts moments del projecte per promoure la trobada, la interacció i, per descomptat, la participació i la cooperació.

El treball per parelles és una estratègia apropiada per a Educació infantil, ja que promou una participació i una interacció més efectiva i dinàmica entre els més petits, atès que per a ells és més fàcil compartir la informació i interactuar amb un company o companya que amb un equip format per cinc o sis alumnes.

  1. Ens preparem per investigar

Imaginem que el projecte que estem treballant és «Els bombers». En aquest cas, podríem organitzar l’alumnat per blocs temàtics dins del projecte. És a dir, alguns s’encarregaran de buscar informació (a casa i amb l’ajuda de la família) sobre la roba dels bombers, uns altres sobre el camió de bombers, uns altres sobre els treballs que duen a terme aquests professionals i uns altres sobre el funcionament del sistema d’emergències.
Així, individualment, cadascun buscarà algun tipus d’informació a casa sobre el que el docent li indiqui i, més endavant, la portarà a l’aula.

     2.  Preparem una sessió per compartir la informació per parelles

Quan tots hagin portat a l’aula el treball individual, els organitzarem per parelles tenint en compte els continguts del material. Per exemple, si estem treballant el projecte «Els bombers», podem organitzar parelles expertes en el camió de bombers, altres parelles expertes en la roba dels bombers, etc. És a dir, farem parelles de treball segons el contingut de la informació.
D’aquesta manera, cada nen i nena podrà explicar a la seva parella què és el que han après sobre un mateix tema i s’estarà afavorint que comparteixin informació i afermin l’aprenentatge del que estan treballant.

Així, els proposem que expliquin en què consisteix la informació que han portat de casa. D’aquesta manera, en un ambient de treball agradable, l’alumnat troba un espai i un moment d’interacció participativa.

     3. Canvi de parella

El següent pas serà canviar de parella. D’aquesta manera, mostraran a les noves parelles la informació que han portat de casa i ampliaran el que ja sabien amb la informació aportada pel nou company o companya.

   4. Arriba el moment de la presentació de cada equip d’experts

En una altra sessió, reunim tots els experts i les expertes sobre un contingut concret, per exemple, sobre el camió de bombers, i els proposem que expliquin a tot el grup classe el que han après durant el contrast d’informació aportada en sessions anteriors.

D’aquesta manera, cadascun mostra a tot el grup classe la informació trobada a casa, alhora que millora el seu nivell d’expertesa segons el que hagi après dels companys.

El treball per parelles és la manera més immediata de cooperació entre alumnat d’Educació infantil. A través d’aquesta estructura de treball, estem oferint als nens i les nenes l’oportunitat d’aprendre dels altres de manera immediata i àgil, així com d’interaccionar amb diferents companys i companyes, i de comprovar que junts aprenen més i millor.
Esperem que aquesta estratègia us interessi i que pugueu aplicar-la en els projectes de Santillana.