ÚS RESPONSABLE DE LES NOVES TECNOLOGIES A INFANTIL

Des que van aparèixer les noves tecnologies, s’han tornat part de la nostra vida, per això volem reflexionar sobre com fer un ús responsable de les TIC amb Santillana Projectes.

A l’etapa d’Infantil, la part digital ha d’estar molt dirigida i estudiada, ja que el nostre alumnat està sotmès a molta estimulació fora del centre. La nostra tasca és molt important en aquesta etapa per proporcionar pautes i hàbits d’ús de les TIC, i ensenyar als més petits a gestionar les sensacions, les emocions, etc., que els genera.

Quan utilitzis les TIC a l’aula, tingues en compte…

  • El contingut d’aprenentatge 

Es tracta d’aprofitar les TIC per accedir a contingut que no podria obtenir-se d’una altra manera, per exemple, fer una visita virtual a un museu nacional o estranger per complementar el projecte «Els dinosaures». Ara bé, si a prop de la nostra població hi ha algun museu de ciència natural o alguna zona de fòssils o de restes prehistòriques, no desaprofitem l’oportunitat!
Així mateix, és imprescindible controlar els continguts als quals accedeixen i evitar que l’ús de les TIC arribi a ser nociu, per no trobar-te amb sorpreses, anticipa els termes que caldrà cercar.

Fer-ho així ajudarà l’alumnat a aprendre quin tipus de contingut és òptim consultar amb les TIC.

  • El temps d’ús dins de l’aula

Les nenes i els nens d’aquestes edats solen mantenir l’atenció poc temps, per això no podem dedicar tota la sessió d’una hora a treballar un mateix contingut, perquè correm el risc que perdin la concentració.
En termes generals, qualsevol activitat no hauria d’excedir els 5-6 minuts. En el cas digital, fer una activitat de 5 minuts a vegades és impracticable, per això podrem estendre’ns una mica més, però sense sobrepassar els 20 minuts de realització.

  • La finalitat

L’ús de les TIC sempre potenciarà l’aprenentatge quan tinguin un fil conductor basat en el tema o projecte que estem treballant, per això és convenient que busquem recursos digitals que es vinculin amb el projecte que estem investigant.

  • La planificació

Si dediquem temps a planificar l’ús de les TIC, veurem que és més fàcil posar en pràctica de manera coherent els tres aspectes comentats anteriorment. Es tracta de buscar sentit a les TIC dins de la nostra programació d’aula, per assegurar que les usem de manera mesurada i controlada i, per tant, podem mostrar als infants com s’utilitzen amb responsabilitat.

Com utilitzar les TIC amb Santillana Projectes?

Un factor clau per controlar els quatre aspectes que hem comentat per fer un ús responsable de les TIC i transmetre’l a l’alumnat és utilitzar-les amb una metodologia activa, combinant la part manipulativa i experiencial amb la part digital.
A Santillana Projectes s’utilitza aquesta combinació de manera general per realitzar les tres fases dels projectes, i es reserven les activitats amb TIC per als moments de:

  • Presentació d’imatges, vídeos o arxius multimèdia.
    Les imatges, els vídeos i els arxius multimèdia ens ajudaran a mostrar un concepte o una idea que d’una altra manera resulta molt complicat (per exemple, com es mouen els dinosaures), i també a contextualitzar el punt de partida del projecte (per exemple, mostrant un curt o unes imatges del circ que es va instal·lar en el nostre municipi l’estiu passat). Quan l’alumnat reconegui a la pantalla alguna cosa que ha vist a prop (al poble, la ciutat o el barri), automàticament el seu cervell començarà a connectar els nous aprenentatges amb aquesta idea, i farà que siguin més duradors i significatius.
  • Cerca d’informació.
    Una de les activitats que agrada més als alumnes d’Infantil és buscar a Internet imatges i vídeos sobre algun tema concret, per la qual cosa una proposta d’activitat senzilla seria picar per torns, a l’ordinador, alguna paraula clau del projecte que estiguem treballant, per exemple, en el projecte «El circ» podem fer que busquin paraules clau que haguem treballat a classe, per trobar a Internet imatges diferents de les que hem vist a l’aula.

I vosaltres, quant temps dediqueu al treball amb eines digitals, a les vostres aules?

 

PROJECTES A EDUCACIÓ INFANTIL: CAMINANT CAP A LA COOPERACIÓ

En l’aprenentatge basat en projectes (ABP), l’objectiu pedagògic del docent és aconseguir augmentar la motivació de l’alumnat mitjançant l’aplicació de diferents estratègies participatives, cooperatives i amb un enfocament globalitzador.

Santillana Projectes pretén promoure i augmentar l’interès dels nens i les nenes per aprendre més i millor: cooperant des d’un enfocament globalitzador.

Com ja sabeu, l’alumnat d’Infantil es troba en una etapa de desenvolupament egocentrista. Per aquest motiu, és necessari orientar-los i guiar-los cap a la cooperació. Però, com els podem ajudar? En aquest article us expliquem algunes estratègies per iniciar els més petits en la cooperació.

La tendència de l’alumnat és la de treballar de manera individual, però podem aprofitar molts moments del projecte per promoure la trobada, la interacció i, per descomptat, la participació i la cooperació.

El treball per parelles és una estratègia apropiada per a Educació infantil, ja que promou una participació i una interacció més efectiva i dinàmica entre els més petits, atès que per a ells és més fàcil compartir la informació i interactuar amb un company o companya que amb un equip format per cinc o sis alumnes.

  • Ens preparem per investigar

 Imaginem que el projecte que estem treballant és «Els bombers».

En aquest cas, podríem organitzar l’alumnat per blocs temàtics dins del projecte. És a dir, alguns s’encarregaran de buscar informació (a casa i amb l’ajuda de la família) sobre la roba dels bombers, uns altres sobre el camió de bombers, uns altres sobre els treballs que duen a terme aquests professionals i uns altres sobre el funcionament del sistema d’emergències.
Així, individualment, cadascun buscarà algun tipus d’informació a casa sobre el que el docent li indiqui i, més endavant, la portarà a l’aula.

  • Preparem una sessió per compartir la informació per parelles

Quan tots hagin portat a l’aula el treball individual, els organitzarem per parelles tenint en compte els continguts del material. Per exemple, si estem treballant el projecte «Els bombers», podem organitzar parelles expertes en el camió de bombers, altres parelles expertes en la roba dels bombers, etc. És a dir, farem parelles de treball segons el contingut de la informació.

D’aquesta manera, cada nen i nena podrà explicar a la seva parella què és el que han après sobre un mateix tema i s’estarà afavorint que comparteixin informació i afermin l’aprenentatge del que estan treballant.

Així, els proposem que expliquin en què consisteix la informació que han portat de casa. D’aquesta manera, en un ambient de treball agradable, l’alumnat troba un espai i un moment d’interacció participativa.

  1. Canvi de parella

El següent pas serà canviar de parella. D’aquesta manera, mostraran a les noves parelles la informació que han portat de casa i ampliaran el que ja sabien amb la informació aportada pel nou company o companya.

  1. Arriba el moment de la presentació de cada equip d’experts

 En una altra sessió, reunim tots els experts i les expertes sobre un contingut concret, per exemple, sobre el camió de bombers, i els proposem que expliquin a tot el grup classe el que han après durant el contrast d’informació aportada en sessions anteriors.
D’aquesta manera, cadascun mostra a tot el grup classe la informació trobada a casa, alhora que millora el seu nivell d’expertesa segons el que hagi après dels companys.

El treball per parelles és la manera més immediata de cooperació entre alumnat d’Educació infantil. A través d’aquesta estructura de treball, estem oferint als nens i les nenes l’oportunitat d’aprendre dels altres de manera immediata i àgil, així com d’interaccionar amb diferents companys i companyes, i de comprovar que junts aprenen més i millor.

Esperem que aquesta estratègia us interessi i que pugueu aplicar-la en els projectes de Santillana.

CELEBRAR EL DIA DE LA PAU A PARTIR DEL PROJECTE «LA VOLTA AL MÓN»

Durant aquestes dates es celebra el Dia Internacional de la Pau i segur que en els vostres col·legis feu alguna celebració o treballeu de forma transversal valors i actituds a partir d’alguna activitat.

Quan parlem d’educació per a la pau, tractem de fomentar una cultura basada en el respecte, en la qual els conflictes s’aborden de manera pacífica. És també una bona oportunitat per a treballar aspectes relacionats amb les habilitats socio-emocionals.

Però com podem treballar-ho a clase?

El projecte «La volta al món» és una bona oportunitat per a treballar continguts com la diversitat, la interculturalitat i la convivència. Aprofitant que s’acosta la celebració del Dia Internacional de la Pau us oferim diferents propostes d’activitats per a treballar tots aquests valors.

Les activitats que es descriuen a continuació poden realitzar-se en els tres cursos d’Educació Infantil, encara que convé adaptar les propostes a cada grup i particularitats.

Activitat: Taller d’abraçades

L’objectiu és desenvolupar una bona autoestima i compartir l’afecte i el benestar amb els altres, prenent consciència que les emocions agradables són una bona base per al desenvolupament d’unes relacions sanes.

Triem alguna cançó adequada per a l’activitat, i convidem als nens i nenes a donar-se diferents tipus d’abraçades:

  • De costat per parelles: un al costat de l’altre i passant-se un braç per les espatlles.
  • D’ós: abraçats cos amb cos.
  • D’entrepà: tres alhora, un d’ells al mig.
  • De tot el grup: tots junts amb una gran abraçada.

Aquesta activitat la podem realitzar com a inici del Dia de la Pau, per a després expressar com ens hem sentit, reflexionar sobre com podem demanar una abraçada quan la necessitem, etc.

Activitat: Un món ple d’amics

Per a aquesta activitat podem comptar amb les fitxes del projecte «La ruta del viatge», «Els protagonistes del llibre», «Els faraons», «El tren a l’Índia» i «Un proverbi xinès».

L’activitat consisteix a fer un mural amb la varietat de persones (o personatges inventats) amb les quals Phileas Fogg s’ha anat trobant en cada país. Per a aconseguir personatges originals i diversos, podem seguir els següents passos:

  • Dividir la classe en diferents zones geogràfiques o països de la ruta de PhileasFogg, per exemple: Regne Unit, Egipte, l’Índia i la Xina.
  • Observar com són i com vesteixen les persones del país que ha tocat a cada grup (per a això podem usar les fitxes del projecte).
  • En cada país destaquem algun element característic, per exemple, el color de pell dels egipcis i anglesos, o els turbants dels indis, o els ulls allargats dels xinesos.
  • Fem grups de tres alumnes. A cada membre del grup li donem un tros de paper: un tros serà per a dibuixar el cap, un altre per a dibuixar de coll a cintura i un altre tros per a dibuixar de cintura cap avall.
  • Cada membre de l’equip dibuixa el cap, el cos o les cames del personatge (en funció del paper que li ha tocat). Cadascun fa la seva part sense veure el que fan els altres.
  • Després es peguen les tres parts i es veu el personatge sencer. Segurament un personatge ben divertit i diferent al que estem acostumats a dibuixar.
  • Ara es tracta que tot el grup decori el seu personatge. Podem utilitzar pintura, ceres, trossos de paper de colors, retalls de roba, llanes, botons, pasta, etc.
  • Finalment, una vegada tenim tots els nostres personatges creats, fem un gran mural amb tots agafats de la mà.

Una vegada finalitzat el mural, podem realitzar una anàlisi global, valorant si en el nostre entorn també tenim aquesta varietat de persones, si coneixem a algú d’un altre país, si podem entaular amistat encara que siguem diferents, etc.

Activitat: Portes obertes

Per a realitzar aquesta activitat, és necessari haver completat el projecte «La volta al món» per a tenir coneixement de tots els llocs pels quals ha viatjat Phileas Fogg i poder ensenyar als nostres companys i familiars el que hem après.

Aquesta activitat ens servirà per a aprendre a treballar amb diferents grups i ensenyar als altres el respecte per les cultures.

L’activitat consisteix a realitzar una sessió de portes obertes amb l’alumnat de Primària i/o amb les nostres famílies. Als visitants se’ls ensenyarà alguna característica dels diferents llocs pels quals va viatjar Phileas Fogg. Per a això:

  • Repartim els diferents llocs que volem representar entre tots els nivells d’Infantil que han treballat el projecte «La volta al món» (amb un màxim de tres llocs per classe).
  • Assignem els llocs de cada classe a diferents grups de treball. Cadascun s’encarregarà de desenvolupar alguna cosa característica del lloc que li ha tocat, per exemple, de Nova York podem crear un mural gran i dibuixar diferents edificis, com si fos l’skyline; o els d’Egipte poden realitzar la piràmide que us expliquem en l’article Manualitat per al projecte «Els egipcis».
  • Preparem les aules per a la sessió de portes d’obertes, de manera que en cada aula hi hagi grups de treball de diferents classes (és una excusa per a conèixer als nostres companys i companyes). Els amfitrions de cada classe poden explicar als que arriben on guarden el material, com situar els materials que han preparat, etc.
  • Convidem a l’alumnat de Primària o a les nostres famílies a realitzar una volta al món per les nostres aules.

I vosaltres, com heu pensat celebrar el Dia de la Pau en els vostres col·legis?

LES DIFERÈNCIES MADURATIVES, UNA REALITAT A LA QUAL FER FRONT AMB EL TREBALL PER PROJECTES

Una de les grans preocupacions que tenim les i els mestres d’Infantil dins de l’aula és la diversitat que trobem en el desenvolupament maduratiu del nostre alumnat. I és que en aquesta etapa és on hi ha més diferències en els ritmes d’aprenentatge en funció de l’edat.

La metodologia per projectes ens facilita atendre els diferents ritmes d’aprenentatge a l’aula en aportar-nos la tranquil·litat que estem atenent tots i cadascun dels nivells dels i les nostres alumnes. Una metodologia com aquesta ens permet a través del joc i de l’aprenentatge cooperatiu assimilar i estructurar els continguts per a tots i cadascun dels nivells que ens anem trobant, degut, en part, a la gran flexibilitat que ofereix. En una aula on cada alumne o alumna és diferent i ha rebut una educació més estimulant o més dirigida, el treball per projectes permet experimentar, descobrir i acostar a la seva realitat els continguts que es requereix treballar en aquesta etapa.

Com atendre les diferències maduratives amb el treball per projectes?

  1. Durant el primer any d’Educació Infantil és important treballar la cohesió grupal, ja que cada nena i cada nen ve de diferents llars, amb diferents maneres de conèixer el que li envolta, de relacionar-se, etc. Pel que, en primer lloc, convé estimular el treball en equip mitjançant activitats i jocs de cohesió, permetent així integrar-los de forma més precisa en el seu grup.
  2. Una vegada conegut el grup, ja podem aproximar-nos al ritme d’aprenentatge i a la maduresa cognitiva que té cadascun. Per a això, proposarem diferents activitats de treball col·laboratiu, permetent així que cada alumne i alumna participi en allò que pot controlar. A més, plantejarem diferents tipus d’activitats amb diversos nivells d’aprofundiment. Així, per exemple, si detectem que la fitxa 12 del projecte «Els monstres», en la qual es treballen les formes geomètriques, pot resultar complicada, prèviament prepararem activitats sobre aquests continguts, bé creant les cases dels monstres amb els blocs de fusta que la mestra o el mestre va dictant, bé construint diferents tipus de monstres amb figures geomètriques retallades en cartolines, on anem dient: «per al cap agafarem la forma rodona o circular», «per al cos agafarem una forma quadrada», etc.

L’ús de la metodologia per projectes ens permetrà adaptar les activitats als diferents ritmes d’aprenentatge presents a l’aula.

Com atendre les diferències maduratives amb el treball per projectes?

  1. Durant el primer any d’Educació Infantil és important treballar la cohesió grupal, ja que cada nena i cada nen ve de diferents llars, amb diferents maneres de conèixer el que li envolta, de relacionar-se, etc. Pel que, en primer lloc, convé estimular el treball en equip mitjançant activitats i jocs de cohesió, permetent així integrar-los de forma més precisa en el seu grup.
  2. Una vegada conegut el grup, ja podem aproximar-nos al ritme d’aprenentatge i a la maduresa cognitiva que té cadascun. Per a això, proposarem diferents activitats de treball col·laboratiu, permetent així que cada alumne i alumna participi en allò que pot controlar. A més, plantejarem diferents tipus d’activitats amb diversos nivells d’aprofundiment. Així, per exemple, si detectem que la fitxa 12 del projecte «Els monstres», en la qual es treballen les formes geomètriques, pot resultar complicada, prèviament prepararem activitats sobre aquests continguts, bé creant les cases dels monstres amb els blocs de fusta que la mestra o el mestre va dictant, bé construint diferents tipus de monstres amb figures geomètriques retallades en cartolines, on anem dient: «per al cap agafarem la forma rodona o circular», «per al cos agafarem una forma quadrada», etc.
  3. L’ús de la metodologia per projectes ens permetrà adaptar les activitats als diferents ritmes d’aprenentatge presents a l’aula.

També podem incorporar en els projectes activitats que facilitin la comprensió, tenint en compte el canal d’aprenentatge preferent dels nens i nenes. Per exemple:

Per tant, el treball per projectes permet adaptar les activitats als diferents nivells maduratius presents a l’aula i també estimular els canals preferents d’aprenentatge de l’alumnat.

I a vosaltres, com us facilita el treball per projectes respondre a les diferències maduratives presents a la vostra classe?

 

COM UTILITZAR EL PROJECTE EL CIRC PER PREPARAR UN ESPECTACLE PER AL FINAL DEL TRIMESTRE

Segur que en moltes ocasions heu realitzat alguna petita representació teatral o algun espectacle amb el vostre alumnat. Això és habitual a final de curs, en finalitzar cada trimestre o, fins i tot, en alguna festivitat de l’escola o de la regió.

Si ja teniu previst realitzar una festa de Nadal o de final del trimestre, us proposem que feu servir el projecte El circ per preparar-la. Aquí us oferim algunes idees i activitats.

El fil conductor del projecte

Per començar, hem de presentar a l’alumnat la necessitat de fer la festa, l’espectacle o la representació teatral. Amb una mica d’imaginació, podem optar per:

  • Explicar que hem rebut una carta de la direcció de l’escola en la qual es demana a la nostra classe que prepari una representació teatral.
  • Sol·licitar que la mateixa direcció de l’escola es posi en contacte amb la nostra classe i li demani que fem un espectacle per a la festa de final de trimestre.
  • Aconseguir que els nens i les nenes d’un altre curs ens proposin que presentem un conte o una història que els hagi agradat.

Ara que ja ens han fet la sol·licitud, ens preguntem: sabem què ens han demanat?, quin tipus d’espectacle hem de realitzar?, què significa representar una obra teatral?, on i com ho farem?

Què sabem i què volem saber?

Per explorar els coneixements previs, podem intercalar tant les activitats que es proposen en el projecte El circ com unes altres que serveixin per conèixer l’espai i moure el cos.

Per exemple, és possible fer uns petits exercicis per alliberar el cos i la veu, incloent-hi alguns estiraments i exercicis de vocalització, i, a continuació, demanar a l’alumnat que simuli el tipus de representació que li agradaria fer. Podem explicar que, en anys anteriors, alguns companys van entonar una cançó, van ballar o van fer trucs de màgia o una representació teatral. També podríem deixar que els nens i les nenes practiquin lliurement el que creuen que se’ls dona millor, i després asseure’ns tots junts en assemblea per decidir quin tipus d’espectacle farem.

Què necessitarem per realitzar l’espectacle?

Haurem de posar-nos d’acord per preparar els assajos, la decoració, la vestimenta, etc. Podem considerar diferents aspectes i delimitar com volem treballar cadascun.

Es recomana utilitzar les fitxes del projecte El circ per acostar-nos al tipus d’espectacle que realitzarem. També podem comparar el que farem nosaltres en el nostre espectacle amb el que es fa normalment al circ o, fins i tot, prendre’n idees per decidir quin serà el nostre espectacle.

  • L’espai

On realitzarem el nostre espectacle? Revisem quin espai necessitem per a la representació i també el que tenim disponible a l’escola. Passegem-hi.

On seurà el públic? Fem una simulació de com seurà el públic per assegurar-nos que tots podran veure l’espectacle. Cada alumne pot ocupar dos seients per als seus familiars, i així entre tots ens adonarem del que comporta que hi assisteixin més persones.

  • La vestimenta

Quins colors escollim per al nostre espectacle? Veiem els diferents colors i valorem quins ens criden més l’atenció.

Com ens vestim? Ens fem tots un accessori per portar; per exemple, un barret, un braçalet, un collaret, etc.

                                        

  • Els assajos

Treballem l’espectacle que hem decidit, practicant i practicant!

Com sempre, insistim que els projectes són més significatius i motivadors si els contextualitzem en la realitat del nostre entorn. Per això, és convenient aprofitar les activitats que acostumem a fer cada any per combinar-les amb els projectes.