Explicar el treball per projectes en la reunió amb les famílies.

Com ja sabeu, durant el mes de setembre acostumem a organitzar la reunió amb les famílies. Aprofitarem aquest moment per donar la benvinguda als pares i mares, per presentar a l’equip docent i a les persones de suport que treballaran amb els seus fills, així com per informar de les possibles novetats del nou curs.

Si aquest any us inicieu en l’aventura de treballar per projectes, la reunió amb les famílies serà el moment ideal per explicar la nova metodologia. Potser alguns pares i mares ja hagin sentit parlar d’ella, però uns altres segurament no. En qualsevol cas, el més probable és que sorgeixin dubtes com els següents: en què consisteix exactament la metodologia d’aprenentatge per projectes?, treballaran les mateixes àrees i temes que en la forma tradicional?, tindran els mateixos informes que altres anys?, quina implicació poden tenir les famílies? En aquest article us ajudarem a contestar a cadascuna d’aquestes preguntes i us oferirem, a més, alguns consells en la comunicació amb les famílies.

En què consisteix exactament la metodologia d’aprenentatge per projectes?

 Contestar a aquesta pregunta pot resultar complex, però és preferible oferir a les famílies una resposta concisa que els permeti fer-se una idea clara de la metodologia que van a seguir els seus fills i filles. Podem, per exemple, explicar que el treball per projectes és un model d’aprenentatge que proposa als alumnes un repte o problema a resoldre. Per fer-ho se’ls plantegen diverses activitats amb l’objectiu d’aconseguir el coneixement necessari per donar resposta al repte o problema inicial. Durant el procés, l’alumnat treballa, cada vegada de manera més autònoma, aquells coneixements que el professor escull com més útils, amb el que s’aconsegueix que aquests aprenentatges siguin més duradors.

Els projectes d’aprenentatge es divideixen en tres fases, cadascuna de les quals té una funció específica:

  • Fase inicial: en la qual es presenta a l’alumnat la situació de partida i ens preguntem què sabem sobre el tema.
  • Fase de desenvolupament: en la qual aprenem tot allò que volem saber sobre el tema.
  • Fase final: en la qual reflexionem sobre el que hem après.

Treballaran les mateixes àrees i continguts que en la forma tradicional?

 Els projectes d’aprenentatge permeten treballar continguts de totes les àrees estipulades en el currículum. La principal diferència amb la forma tradicional és que els projectes relacionen aprenentatges de diverses àrees en lloc de classificar-les per assignatures.

Santillana Projectes està desenvolupat a partir de les temàtiques de coneixement del mitjà social i natural, ja que són les més properes a la realitat dels alumnes. A partir d’elles es poden incorporar continguts d’altres àrees, l’aprenentatge i exercitació dels quals es reforçarà en les hores pròpies de cada assignatura.

Tindran els mateixos informes que altres anys?

 El format dels informes depèn, en gran manera, de cada centre i de la decisió que adoptin en cada cas. De tota manera, i en línies generals, la informació que es transmet no canvia. L’única cosa que varia és el model d’aprenentatge dels alumnes i alumnes. La comunicació amb les famílies seguirà les línies establertes per cada centre.

Quina implicació poden tenir les famílies?

 Aquesta pregunta podem plantejar-la en la reunió per la seva especial rellevància. La idea és animar a les famílies a participar en els projectes de diferents maneres: unir-se un dia a la classe per explicar una professió, tirar una mà amb algun taller, aportar fotografies, etc. A casa, les famílies també poden implicar-se en els projectes explicant experiències o notícies sobre el tema que es treballa en classe, ajudant a buscar la informació que el docent sol·liciti als seus alumnes… La idea és transmetre a les famílies que la seva ajuda és necessària i que pot suposar un gran impuls per a la motivació i l’aprenentatge dels seus fills.

Hem de recordar-los, a més, que la seva col·laboració ajudarà a la integració dels seus fills en les dinàmiques de classe i en l’aprenentatge global i significatiu. Aquest tema ho explicarem amb més detall en propers articles.

Alguns consells útils

 En el cas que ja tingueu decidit el període de temps i calendari de les sessions, seria adequat compartir aquesta informació amb les famílies per implicar-les més en el treball per projectes. No oblideu reservar uns minuts finals de la reunió perquè els assistents puguin plantejar tots aquells dubtes i preguntes que els hagin quedat pendents després de les vostres explicacions. Un recurs útil a l’hora de transmetre la informació és confeccionar una presentació que serveixi com a suport visual, així com mostrar imatges d’altres projectes com a exemple. Tota la informació que pugueu necessitar la trobareu en el desenvolupament didàctic de cada projecte que acompanya a Santillana Projectes i en el manual del professorat.

 

 

 

Finalment, si no podeu resoldre algun dubte al moment, no us preocupeu. La pràctica amb els projectes us donarà a poc a poc més soltesa durant el curs i podreu anar resolent tots els dubtes. A més, comptareu en tot moment amb la nostra ajuda.

D’altra banda, us animem a compartir els dubtes o comentaris que hàgiu resolt en la reunió inicial amb les famílies per servir de guia a altres centres.



----------

Entrades relacionades

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *